تحریف تاریخ در جهت تغییر شعائر الهی
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۸۴۱۱۸
خبرگزاری میزان- در تقریرات مختلفی که از شبهه «نسی» وجود دارد با توجه به گردش ماه رمضان در کل ایام سال به دلیل کاستی سال قمری از سال شمسی، پیشنهاد شده است که ماه رمضان در یکی از ماههای شمسی مستقر و ثابت شود. به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، یکی از شبهاتی که در برخی محافل روشنفکری در رابطه با روزه ماه مبارک رمضان مطرح است، مسئله «نسی» و جابجایی ماههای قمری است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجتالاسلام فلاحزاده در پاسخ به این شبهه اظهار کرد: پژوهشهای تاریخی یک مسیر خاصی دارند که اگر آن مسیر خاص به درستی طی نشود دچار اشتباه میشویم. مثلا خود سلمان رشدی از کتاب تاریخ طبری و صحیح بخاری مطالبی را برداشت کرد و تحت عنوان کتاب «آیات شیطانی» به چاپ رساند. این اشتباه به خاطر این بود که او محقق تاریخی نبوده است. کسی که میخواهد در حوزه تاریخ وارد شود و نظر بدهد باید مسیر پژوهشهای تاریخی را بداند. در موارد بسیاری، چون افراد مسیر پژوهش را طی نمیکنند دچار اشتباه میشوند.
وی با اشاره به نظرات عبدالکریم سروش در رابطه با تاریخچه «نسی» و گاهشماری در بین اعراب افزود: مطالبی که در خصوص «نسی» و جابجایی ماههای قمری توسط دکتر سروش مطرح شده است واقعا تحقیق نیست بلکه یک هبط تاریخی است. چون هر تحقیق تازهای شیرین است لذا سخنان او برای خیلیها جذاب به نظر رسیده و در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است.
فلاحزاده با اشاره مجدد به سخنان سروش اظهار کرد: در آن تحقیق ادعا شده که بحث کشاورزی معادلهای بوده که سبب شده است اعراب از علوم یهودیان استفاده بکنند. این سخن در حالی است که عموما در شبه جزیره عربستان خصوصا در حجاز به ویژه در بخشهای مکه اصلا کشاورزی مطرح نبوده است. اصلا مکه شهر لمیزرع است. حضرت ابراهیم (ع) هم در قرآن میفرماید که «رَبَّنَا إِنِّی أَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّیَّتِی بِوَادٍ غَیْرِ ذِی زَرْعٍ عِنْدَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّمِ (سوره ۱۴ آیه ۳۷)». یعنی اینجا جای کشاورزی نیست؛ لذا در مدینه و در شهر مکه باتوجه به جغرافیای ویژه شهر مکه امکان کشاورزی نبوده و چنین چیزی در آنجا اولویت نداشته است. بلکه بیشترین کار مردم مکه و نواحی اطراف، تجارت و غارت بوده و منشا درآمد آنها نیز از این دو راه بوده است.
پژوهشگر تاریخ در ادامه عنوان کرد: درباره علت پیدایش «نسی» چند نظر وجود دارد. یک نظر این است که اعراب زمان جاهلیت نمیتوانستند حجّشان را موافق با زمان تجارت انجام دهند. یعنی حجّشان به یک فصلی میافتاد که امکان تجارت نبود. آنها یک تجارت زمستانی داشتند و یک تجارت تابستانی در حالی که ایام حج مدام جابجا میشد؛ لذا این موضوع برایشان سخت بود و دوست داشتند در یک فصل معتدل تجارت خود را انجام دهند و در کنار آن حجّشان را هم انجام دهند. به همین خاطر آمدند نسی را درست کردند.
وی اضافه کرد: آنها چند بازار بزرگ داشتند مثل بازار عکاظ، ذی المجاز و ... که در مسیر حج به آنها سر میزدند. اگر میخواستند ماهها را جابجا نکنند و ماههای قمری به همان روال خودش باشد مجبور بودند از آن بازارها دست بکشند. در حالی که این بازارها شریان اقتصادی آنها بود و بسیار برایشان اهمیت داشت. نتیجه این که برایشان سخت بود که ایام حج جابجا شود و مسافرتهایشان به هم بخورد؛ لذا عمل کبیسهگیری را از یهودیان آموختند و اسمش را «نسی» گذاشتند با این تفاوت که یهودیان از هر ۱۹ سال قمری ۷ ماه قمری را کبیسه میکردند تا این که ۱۹ سال قمری به صورت ۱۹ سال شمسی در بیاید، ولی اعراب از هر ۲۴ سال قمری ۱۲ ماه قمری را کبیسه میکردند.
فلاحزاده ادامه داد: نظر بعدی درباره علت جابجایی ماهها که در تفسیر صافی و مجمع البیان آمده این است که وقتی حضرت ابراهیم آمد و اطراف مکه ساکن شد، بعدها که نسب ایشان ادامه پیدا کرد، قبائل با یکدیگر دچار جنگهایی شدند. از طرفی ۴ ماه به عنوان ماه حرام اعلام شده بود و بنا بود که در آن ماهها با هم جنگ نکنند؛ لذا وقتی جنگها به این ۴ ماه حرام میخورد، اینها مجبور بودند جنگ را رها بکنند. برای این که جنگ را نیمه کاره رها نکنند بزرگی از اینها بلند میشد و میگفت که مثلا من امسال ماه رجب را تأخیر انداختم؛ شما جنگتان را بکنید.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: در خصوص این که نسی چطور شروع شد یک نظر این است که در سال ۴۱۲ میلادی یعنی ۲۰۰ سال پیش از بعثت رسول خدا سران قبایل عرب در مکه در منزل «کلاب بن مرّه» جد پنجم پیامبر جمع شدند و گفتند که ما تا حالا یک ماههایی داشتیم، از حالا یک شکل و شمایل دیگری به ماهها بدهیم و جابجایی انجام دهیم. اینجا آمدند برای ماهها اسامی گذاشتند، مثلا ربیع شد ربیع و .... اولین نامگذاری که کردند فصل بهار با ماه ربیع مصادف شد به خاطر همین نام ربیع بر آن گذاشتند. یعنی این نامگذاریها به دلیل اولین تصادف یا هماهنگی زمانی بین فصلها و ماههای قمری بوده است. در اینجا بود که این تقویم ۱۲ ماهی عربی شکل میگیرد و تقویم رسمی میشود. این تقویم در دوران خلافت عمر با توصیه امام علی (ع) تقویم رسمی جامعه اسلامی میشود.
وی در پایان گفت: نظر دوم این است که عربها ۲۰۰ سال قبل از هجرت عمل کبیسه گیری را از یهودیان آموختند. چون سالشان ۱۰ روز کمتر از سال شمسی بود لذا پذیرفتند که کبیسه بگیرند و به همین خاطر یک ماه را جابجا میکردند.انتهای پیام/ خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.منبع: ایکنا
منبع: خبرگزاری میزان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۸۴۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سردار رادان: به سبک خودمان آزادی را ایجاد میکنیم
به گزارش تابناک، فرمانده فراجا گفت: از دشمن سؤال میکنیم که در دانشگاههای آمریکا، فرانسه و انگلستان چه خبر است؟! از دانشجویان دختری که به آنها ستمها میشود و از شعار زن زندگی و آزادی که در آمریکا و اروپا می دادند چه خبر؟!
سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا عصر امروز در اجتماع بزرگ مردم اصفهان که در خیمه گلستان شهدا برگزار شده بود، در حمایت از طرح عفاف و حجاب با بیان اینکه افتخار پلیس اجرای حکمی قانونی و شرعی در حوزه عفاف و حجاب است، اظهار کرد: قصه پرغصه حجاب دشمن ما را در همه عرصههای تاریخ آزار داده است مربوط به امروز و دیروز نیست.
وی با بیان اینکه نقشه شوم برای عفاف و حجاب از زمان ایجاد جرأت تعرض به خانه دختر رسول خدا کشیده شد، تصریح کرد: این دشمنی از آن روز تا امروز ادامه دارد و کمتوجهی است که احساس کنیم که هجمه به عفاف و حجاب از دیروز و امروز بوده است، البته شدت پیدا کرده است.رادان با بیان اینکه دشمن تمامقد در برابر دین ما قرار گرفته تا بتواند همه کید و حیلههای خود را به منصه ظهور برساند، عنوان کرد: این نکته به این معنی نیست که یک دختر از روی نافهمی یا کید دشمن حجابی از سر بردارد؛ اساس دو جبهه در برابر هم قرار گرفتند، اسلام در یک طرف و کفر در طرف دیگر قرار گرفتهاند.
فرمانده فراجا با اشاره به فتنههای گذشته و امروز تصریح کرد: دشمن فهمیده است که اصل مترقی دین و عفاف و حجاب، اصلی است که نمیتواند در برابر آن مقاومت کند؛ بلکه باحجاب و عفاف نه بهعنوان یک روسری بلکه بهعنوان یک اصل مخالفت خود را آغاز کردند.
وی با بیان اینکه عنصر کلیدی دشمن برای درنوردیدن همه سنگرهای ما اصل مترقی عفاف و حجاب است، گفت: رضاشاه را کسی جز اروپاییها سر خط کردند که چادر از سر زنان ما بردارد؟ آن روز سرباز بی جیره و مواجب اروپاییها رضاشاه و عیاشی او بودند.
رادان ادامه داد: اولین قدم دشمن برای اینکه نقشه خود را عملی کنند، تحریف واقعیت بود، تحریف واقعیت میتواند آن چنان در ذهنها متجلی بشود که حتی خود فرد گمان کند اشکالی است؛ این تحریف واقعیت با تغییر برخی زشتیها شروع میشود و حتی برخی مسوولان ما هم دچار این تحریف میشوند.
فرمانده فراجا با بیان اینکه برنامه دشمن برای استحاله فرهنگی و دینی جامعه ما است، خاطرنشان کرد: دشمن ابتدا شک و تردید و تحریف واقعیت را ایجاد کرد و اندکاندک و زماندار پیش میآید و وارد بدنه جامعه اسلامی ما میشود.
وی با بیان اینکه وقتی که حیا از زنان ما گرفته شود، غیرت از مردان گرفته میشود، عنوان کرد: بال غیرت و حیا وقتی آسیب دید، استحاله فرهنگی شکل میگیرد، امروز پلیس جمهوری اسلامی ایران مفتخر به حمایت مردم انقلاب است که با جوششی وصفناپذیر به دنبال احیای دین خود هستند.
رادان با بیان اینکه مردم اصفهان شناسنامهای مشخص دارند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب شهر انقلاب، شهر کار، خدمت و تربیت نیروی انسانی است، تصریح کرد: شهید علی زاهدی و شهیدانی که در این گلستان شهدا خفتهاند، تربیتیافته این شهر بودند. علیالخصوص شهید زاهدی با شهادتش عظمت رژیم صهیونیستی را به زیر کشید.
فرمانده فراجا با بیان اینکه آفرینش ۹ دی توسط مردم انقلابی، متدین و پیرو خط ولایتفقیه، آتش فتنه سال ۱۳۸۸ را خاموش کرد، مردان و زنان غیور ایرانی را سنگر دارانی نامید که مدافع دین و حرمتهای آن هستند و فریبخوردگان جوامع غربی را به آغوش جامعه بازمیگردانند.
وی ادامه داد: اگر این مردم نبودند سنگرها گرفته میشد؛ مردم افتخار کنید رئیسجمهوری دارید که برایش تکلیف مهم است. حتی اگر قضاوت شود، مستحضر به رئیس قوه قضائیهای هستید که تمامقد پایکار طرح نور آمدند.
رادان افزود: بیشترین کسانی که در طرح نور و لایحه عفاف و حجاب تلاش کردند، نمایندگان اصفهان بودند که از جمله آنها آقایان بانکی، نقدعلی و حاجیدلیگانی هستند.
فرمانده فراجا تصریح کرد: ما در سال ۱۴۰۲ در مأموریتهای مختلف بالغ بر ۹۳ شهید و در سال ۱۴۰۳ نزدیک به ۱۶ شهید در راه حراست از مردم داشتیم.
وی گفت: عهد میبندیم که مدافع خون شهدا باشیم و مسیر طرح نور را برای پاسداشت از دختران و مادران سرزمینمان ادامه دهیم، بر این عهد و پیمان استوار خواهیم ماند؛ دشمن بسیار تلاش کرد که شبهههای فراوان ایجاد کند و آزادیها را تحریف کرد.
رادان تصریح کرد: از دشمن سؤال میکنیم که در دانشگاههای آمریکا، فرانسه و انگلستان چه خبر است؛ از دانشجویان دختری که به آنها ستمها میشود و از شعار زن زندگی و آزادی که در آمریکا و اروپا می دادند چه خبر؟! آنها آزادی را برای خودشان تعریف میکنند.
فرمانده فراجا تأکید کرد: ما به سبک خودمان آزادی برای احیای دینمان را ایجاد میکنیم و پاسدار خون شهدا خواهیم بود.
منبع: فارس