شدیدترین زلزلهای که در ایران ثبت شد
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۹۸۴۴۳
همین دیروز| گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: ایران، کشوری زلزلهخیز است و زلزلههای معروف زیاد دارد. شدیدترین زلزله تاریخ ایران که پرتلفاتترین آن هم هستند در قرن سوم شمسی در دامغان رخ داده و بنا به اسناد تاریخی حدود ۲۰۰ هزار کشته برجای نهاده است. این زلزله ششمین زمینلرزه مرگبار تاریخ مدون بشر محسوب میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حدود ۴۰ سال بعد هم زلزله مشابهی در اردبیل رخ داده با ۱۵۰ هزار کشته. پرتلفاتترین زلزله معاصر در ایران، زلزله رودبار و منجیل در سال ۱۳۶۹ است؛ نتیجهاش ویرانی رودبار و منجیل و لوشان، ۳۷ هزار کشته، ۶۰ هزار مجروح و ۴۰۰ هزار بیخانمان.
زلزله بم در سال ۱۳۸۲ نیز حدود ۳۰ هزار کشته داشت و هزار هزار ماتم و میلیون میلیون اندوه. در این میان احتمالا معروفترین زلزله ایران، زلزله سال ۱۳۴۱ بوئین زهراست؛ به خاطر آقاتختی و کمکهای خودجوشی که مردم شهرهای بزرگ و تهرانیها برای هموطنانشان فرستادند.
در سالهای اخیر نیز زلزلهها تلخیهای زیادی آفریدند. آنها که بیشتر به یاد ماندهاند، زلزله اهر و ورزقان در سال ۹۱ و زلزله کرمانشاه در سال ۹۶ و زلزله سرپلذهاب در سال ۹۷ هستند، اما از دهه ۳۰ شمسی که نخستین ایستگاههای لرزهنگاری در ایران راهاندازی شدند، زلزله طبس «شدیدترین زلزله ثبتشده» است.
بر اثر زلزله، بخشهایی از طبس به کلی ویران شد
سختیهای بازگشت به زندگی عادی
زلزله ۷.۸ ریشتری که ساعت ۷ و نیم عصر آمد، طبس را با خاک یکسان کرد و ۱۵ هزار تا ۲۵ هزار کشته داشت. غروب بود و هوا تاریک شد و امدادرسانی سخت. تمام شهر فروریخته بود؛ از خانهها و کوچهها تا میراث فرهنگی غنی و آثار مهم معماری.
به دلیل شدت ویرانی پیکر بسیاری از جانباختگان هرگز پیدا نشد. حتما خیلی سخت بوده و خیلی مصیبتبار. در آن روزهای ناآرام که پهلوی دوم برای بقاء، حد و مرزها را کنار میزد و با آن وضعیت نابسامان سازمان امدادی جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران و با وجود محرومیتهای طبس و استانهای شرقی ایران و کمبود راهها و دسترسیها حتما کمکرسانی به بازماندگان دشوار بوده است و خیلی سختشان شده تا آثار آن حادثه مهیب را در زندگیشان کمرنگ کنند.
نسبت به حالا که بسنجیم، رسانههای اجتماعی هم نبوده و حتما همدلیها و تسلیدادنها هم کم بوده.
بخش عمده امدادرسانی به زلزلهزدگان طبس به کمکهای مردمی متکی بود
هر چه از تلخی نصیب طبسیها بود بالاخره گذشت. بعد هم زیاد طول نکشید و طبس و روستاهای اطرافش طی چند سال دوباره ساخته شد. مردم زندگی را دوباره از سر گرفتند و حالا خبرهای خوب هم دارد این گوشه حادثهدیده از سرزمین ایرانیها. اغلب روستاهای اطراف طبس، همانها که با زلزله ویران شده بودند، حالا آبادند؛ بعضیهایشان هم منطقه گردشگری شدهاند. یک نمونهاش روستای «اصفهک» که اهالیاش بعد از زلزله دیدند که مدام کارشناسان میراث فرهنگی میآیند و میروند و دانستند قدر کهنداشتههایشان را.
این سالها جوانترها همدلی کردهاند و روستایشان را سرو سامانی دادهاند و اصفهک شده اقامتگاه بومگردی؛ گردشگر میرود و خوش میگذراند در میان طبیعت کویری و خانههای خشتی و گِلی و صفای فرهنگ روستایی و آثار تاریخی باقیمانده از قدرتمندترین زلزله ثبت شده در ایران.
«اصفهک» یکی از روستاهای طبس که در زلزله ویران شد، ولی حالا اقامتگاه بومگردی شده است
امروز در تاریخ مناسبتهای دیگری هم هست
امروز ۲۵ شهریور مصادف با ۱۵ سپتامبر میلادی و ۲۶ محرم هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبتهای دیگری هم دارد.
ـ محاصره مکه و سنگباران کعبه از سوی سپاهیان یزید در سال ۶۴ قمری
ـ درگذشت عالم بزرگوار «ملا عبدالله تُستَری» دانشمند عهد صفوی در سال ۱۰۲۳ قمری
ـ زادروز «میرزا محمدحسین ادیب آزاد» شاعر ایرانی در سال ۱۲۹۸ قمری
ـ استقلال تعدادی از کشورهای آمریکای مرکزی از جمله کاستاریکا، السالوادور و نیکاراگوئه از استعمار اسپانیا در سال ۱۸۲۱ میلادی
ـ برگزاری انتخابات نخستین دوره مجلس شورای ملی در سال ۱۲۸۵ شمسی
ـ استعفای رضاخان و تبعید وی از ایران در سال ۱۳۲۰ شمسی
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: زلزله ایران طبس هزار کشته
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۸۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مردم ایران عصبانی و بیش از اندازه حسود هستند، اگر به زنی نگاه کنی کشته میشوی!
زیسان: یوهان اشترویس، دریانورد بخت برگشته هلندی در عصر حکومت شاه سلیمان صفوی (اسفند ۱۰۲۶ – ۸ مرداد ۱۰۷۳ خورشیدی/ فوریه ۱۶۴۸ – ۲۹ ژوئیه ۱۶۹۴ میلادی) به عنوان برده وارد ایران میشود. او روایتی خواندنی را درباره تعصب مردان ایرانی نسبت به زنانشان در ۴۰۰ سال قبل نقل میکند که در نوع خود بسیار قابل توجه است.
به گزارش «زیسان»، یوهان اشترویس در ۱۶۲۸ م / ۱۰۳۸-۱۰۳۷ ق یا ۱۶۲۹ م / ۱۰۳۹-۱۰۳۸ ق در روستایی به نام رومر در نزدیکی آمستردام هلند متولد شد. او روایتی جالب از تفاوت رفتار ایرانیان در قیاس با ترکها و سایر ملل با بردگان را نقل میکند.
او پس از چند مرحله گشت و گذار در شرق آسیا، مدیترانه، اروپا و شمال آفریقا، از بد روزگار در جریان سکونت در روسیه تزاری، با شورش قزاقها مواجه شد. او و همراهانش برای فرار از دست شورشیان از آستراخان فرار و رهسپار ایران شدند که در میانه راه از سوی تاتارها به اسارت در آمدند.
تاتارها اشترویس را به بازرگان ایرانی به نام حاجی محمد صالح فروختند. این بازرگان نیز در سال ۱۶۷۰ این دریانورد هلندی را به عنوان برده به تاجر ثروتمند دیگری به نام حاجی بایران علی از اهالی دربند میفروشد. اشترویس در جریان اقامت در ایران اطلاعات ارزشمندی را از ایران آن دوران (عصر شاه سلیمان صفوی) ارائه میدهد.
گزارشهایش در مورد خودکشی، قتل، اعدام، روسپیگری، دزید، راهزنی و رباخواری و... تصویری گویا از مسائل ایران آن دوران به خصوص در شهرهای شماخی و دربند است. البته اشتروس توصیفی جالب و خواندنی را از شمال تا جنوب ایران -از اردبیل تا گمبرون (بندرعباس) - ارائه میدهد.
نکته قابل توجه روایتهای این هلندی بخت برگشته این است که او به عنوان برده در ایران حضور داشته و هیچگونه فرصتی برای ارتباط با اصحاب قدرت نداشته است. روایت او تصویری واقعی از بطن جامعه ایران حدود ۴۰۰ سال قبل است.
در ادامه روایت اشترویس درباره تعصب مردان ایرانی نسبت به زنانشان در ۴۰۰ سال قبل را میخوانید:
«مردم اینجا ذاتاً مستعد خشم و عصبانیت و بیش از اندازه حسودند. اگر بردهای به زنی لبخند بزند یا دوستانه به او نگاه کند، از نظر آنها کاری غیر عادی انجام داده است. در این مورد هیچ دلیلی برای شکایت از اربابم نداشتم ولی همسایه ما به میزان زیادی به این رفتار مشوش و آشفته معتاد بود.
چون برای استفاده از هوای خنک تخت خوابم در پشت بام خانه قرار داشت به خوبی حیاط و باغ همسایه را میدیدم چند زن در باغ و حیاط قدم میزدند و بدون حجاب با یکدیگر بازی میکردند آن مرد چندین بار مرا دید. من نیز او را، دیدم ولی نمیدانست چگونه مانع من شود؛ بنابراین به اربابم گفت بردهات به سوی زنانم سنگ پرتاب کرده است.
با در نظر گرفتن سنگ، شرایط من و سایر بردهها این سخن نادرست بود. اربابم به او گفت باور نمیکنم که چنین ادعایی درست باشد. وی گفت برده ات را ببر وگرنه او را پایین میکشم؛ اربابم به من هشدار داد که مواظب باش و پایین را نگاه نکن، زیرا نمیدانم چه اتفاقی رخ میدهد. چون بسیار کنجکاو بودم تا بدانم که او برای پایین کشیدن من از چه ابزاری استفاده میکند، به پشت بام برگشتم و چند قبضه تفنگ لوله بلند را دیدم که بیرون از پنجره آماده شلیک بودند بی درنگ برگشتم و خیلی زود صدای شلیک تفنگها را شنیدم ولی برخلاف انتظار هیچ آسیبی ندیدم.»
tags # تاریخ ایران ، صفویان سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غولپیکر چینی از پورشه هم گرانتر است! قارچهای زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی میشوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست میدهند، چه حسی است؟